Ο σχεδιασμός των wing στη σημερινή τους μορφή έχει ξεκινήσει εδώ και περίπου 2 χρόνια. Έτσι οι σχεδιαστές είναι ακόμα σε φάση δοκιμών και διαφορετικής σχεδιαστικής προσέγγισης. Για την ώρα δεν έχει βρεθεί ένα σχέδιο το οποίο θα μπορεί να τα κάνει όλα τέλεια. Οι σχεδιαστές καλούνται να θυσιάσουν κάποιο χαρακτηριστικό και να τονίσουν κάποιο άλλο. Σε αυτό το άρθρο θα αναλύσουμε την Ονοματολογία και την Αεροδυναμική της Πτέρυγας – Wing
Καμπυλότητα:
Η καμπυλότητα σε ένα wing προσφέρει αρκετή δύναμη στην αρχή για να ξεκινήσεις. Αυτό όμως έχει ως αποτέλεσμα να έχει μικρότερη τελική ταχύτητα και να μην μπορεί να ταξιδέψει καλά όρτσα. Επίσης δημιουργεί και μεγαλύτερη οπισθέλκουσα όταν ταξιδεύεις downwind και το κρατάς από πίσω σου. Έτσι το wing δεν πετάει από πίσω σου ελευθέρα αλλά το νοιώθεις σε τραβάει.
Οι σχεδιαστές λοιπόν προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα wing το οποίο θα έχει αρκετή δύναμη για να ξεκινήσεις αλλά όταν το κρατάς στη νεκρή θέση από πίσω σου να μειώνεται η καμπυλότητα για να μειώνεται και η οπισθέλκουσα. Η δύναμη όμως δεν προέρχεται μόνο από το μέγεθος της καμπυλότητας. Σημασία έχει και το πόσο μπροστά ή πίσω είναι σε σχέση με την γωνία προσβολής (leading edge) του wing. Μεταφέροντας την καμπυλότητα προς τα εμπρός βοηθάει στο να μεταφέρεται συνολικά η δύναμη προς τα εμπρός. Αποτέλεσμα αυτού είναι το να ταξιδεύει καλύτερα και το foil.
Γωνία Προσβολής (Leading Edge):
Τα wing με μεγάλο leading edge έχουν μία σταθερή δομή. Ως αποτέλεσμα αυτού είναι και το πιο αποτελεσματικό pumping. Αυτός ο σχεδιασμός προσφέρει μεγαλύτερη καμπυλότητα και περισσότερη αεροδυναμική ανύψωση. Τα μειονεκτήματα αυτού του σχεδιασμού είναι ότι μειώνεται η τελική ταχύτητα, έχει λιγότερες δυνατότητες στις όρτσα πλεύσεις αλλά και δημιουργεί μεγάλη οπισθέλκουσα όταν το τοποθετείς στο πίσω μέρος κατά τη διάρκεια ενός downwind ή όταν σερφάρεις ένα κύμα. Άλλο ένα φαινόμενο που παρατηρείται με το μεγάλο leading edge είναι το “back winding”. Αυτό εμφανίζεται σε περιπτώσεις με πολύ αέρα όπου το wing χάνει τη σταθερότητά του στο μπροστά χέρι και κάνει δύσκολο και δυσάρεστο το χειρισμό του. Στα wing με μεγάλο leading edge πρέπει να προσέχουμε και πόσο τα φουσκώνουμε καθώς η πολλή μεγάλη πίεση μπορεί καταστρέψει τις ραφές.
Τα wing με μικρότερο leading edge μπορείς να τα φουσκώσεις σε μεγαλύτερες πιέσεις. Έτσι μπορείς να αυξήσεις την ακαμψία αλλά και την αποτελεσματικότητα στο pumping. Σε γενικές γραμμές όμως το μεγαλύτερο leading edge έχει πιο σταθερή δομή από ένα πολύ φουσκωμένο μικρότερο leading edge. Ένα wing με μικρό leading edge ταξιδεύει πολύ καλά στα όρτσα. Επίσης πετάει άνετα από πίσω σου όταν κάνεις downwind ή σερφάρεις ένα κύμα. Δεν προσφέρει όμως την αρχική δύναμη που προσφέρει ένα wing με μεγάλο leading edge.
Δίεδρος γωνία (Dihedral angle):
Άλλο ένα σημαντικό στοιχείο στο σχεδιασμό των wing είναι η δίεδρος γωνία. Ως δίεδρο γωνία εννοούμε τη γωνία που δημιουργείται στο κέντρο του wing ακριβώς στη μέση του leading edge σε σχέση με τις άκρες του φτερού. Μικρή δίεδρο γωνία έχουν τα wing των οποίων το κέντρο του leading edge βρίσκεται στο ίδιο περίπου ύψος με τις άκρες των φτερών. Αντίθετα, μεγάλη δίεδρο γωνία έχουν τα wing οι άκρες των φτερών βρίσκονται αρκετά ψηλότερα από τα κέντρο του leading edge δημιουργώντας ακριβώς εκεί μία γωνία. Η μικρή δίεδρος γωνία βοηθάει στο να πετάει πολύ σταθερά όταν βρίσκεται πίσω σας κατά τη διάρκεια του downwind ή όταν σερφάρετε ένα κύμα και γενικά να είναι πιο φιλικό. Η μεγάλη δίεδρος γωνία προσφέρει αρκετή δύναμη αλλά έχει την τάση το wing να θέλει να περιστρέψει όταν βρίσκεται πίσω σας κατά τη διάρκεια του downwind ή όταν σερφάρετε ένα κύμα.
Λαβές:
Μία ακόμα διαφορά που θα βρείτε στα wing είναι οι λαβές. Οι περισσότεροι σχεδιαστές χρησιμοποιούν πολλαπλές μαλακές λαβές για χρήση ανάλογα με τις συνθήκες. Άλλοι χρησιμοποιούν μάτσα σαν το windsurf. Το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό δεν αλλάζει κάτι ουσιαστικό αλλά έχει να κάνει περισσότερο με την προτίμηση του καθενός. Είναι δεδομένο ότι ένα wing με μαλακές λαβές θα χρειαστεί λιγότερο χρόνο συναρμολόγησης καθώς χρειάζεται μόνο να το φουσκώσεις.
Ελπίζουμε να σε βοηθήσαμε να κατανοήσεις τον τρόπο λειτουργείας, την Αεροδυναμική της Πτέρυγας – Wing, αλλά και τις διαφορετικές φιλοσοφίες στο σχεδιασμό τους.